دسته بندی مشتریان پیامکی

دسته بندی مشتریان پیامکی

در این مطلب می خواهیم در مورد اهمیت دسته بندی مشتریان پیامکی توضیحاتی ارائه دهیم. بگذارید مطلب امروز را با یک اتفاق که ممکن است برای اغلب نوه ها افتاده باشد، شروع کنم. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که پدربزرگ یا مادربزرگتان با پیامک های تبلیغاتی از این قبیل مواجه شده باشند: “حراج وسایل اسکی و کوه نوردی تا اخر این ماه! ” حال باید به آنها یاد بدهیم که چگونه اینگونه پیامک ها را حذف کنند و باید توضیح بدهیم که اسکی چیست و وسایل آن کدامند!!!

شاید به این فکر کنید که ارسال این نوع تبلیغات برای افراد سالخورده که حتی به سختی می تواند با گوشی موبایل کار کند، چه فایده ای دارد؟!

چرا هدفمند ارسال نمی کنند؟

چرا این دسته از پیامک ها برای افرادی ارسال می شوند که اصلا احتیاجی به آن ندارند و حتی باعث اذیت آنها نیز می شود!؟

برخی از کسب و کار ها با روش صحیح بازاریابی پیامکی آشنا نیستند و چپ و راست به مخاطبان بدون دسته بندی سنی، جنسیتی، منطقه ای و … پیامک تجاری ارسال می کنند، آن هم به صورت انبوه! قاعدتا اگر همین ارسال به دوستداران ورزش اسکی یا کوهنوردی ارسال شود، بازخورد بیشتری خواهد داشت! اما نه برای پدر یزرگ ها و مادربزرگ های ما که بدرستی نمی دانند چگونه از تلفن همراه استفاده کنند و هر بار هم که توضیح می دهیم برای بار دوم فراموش کرده اند!!

تفاوت بین این دو مخاطبان در چیست؟ مثل روز روشن است! علایق و سلیقه ها متفاوت است، سن بسیار متفاوت است، حتی منطقه ی ارسال نیز بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال برای کسانی که در یک منطقه کوهستانی زندگی میکنند، قطعا فیدبک بالایی دارد.

دسته بندی مشتریان

حالا فرض کنید شما این پیام را به مخاطبین دسته بندی شده خود ارسال می کنید. منتها مخاطبین مرتبط چه کسانی می توانند باشند؟

  • قشر جوان؟
  • دوستداران ورزش؟
  • ساکنین منطقه کوهستانی؟
  • دوستداران اسکی؟
  • علاقه مندان به کوهنوردی؟

خب! کمی دسته بندی مخاطبین پیچیده شد! در ادامه می خواهم به شما چند روش ساده برای دسته بندی مخاطبانتان آموزش دهم که بدین گونه مخاطبانتان نیز می توانند ارتباط بیشتری با شما داشته باشند و همچنین افزایش چشم گیری در فروش محصولات داشته باشید.

تاثیر بازاریابی پیامکی با دسته بندی مشتریان تان چند برابر می شود!

راه کار هایی برای دسته بندی مشتریان

در ادامه به شما ساده ترین روش ها را برایتان معرفی می کنم که می توانید بسته به نیاز خود از آنها استفاده کنید:

مشتریان قدیمی مساوی اند با مشتریان دائمی شما

در مقاله های قبلی هم این مطلب را بارها گفته ایم که مشتریان قدیمی شما سرمایه هایتان هستند. تجربه بازاریابی نشان داده است که حفظ مشتری قدیمی بیشتر از جذب مشتری جدید برایتان سودمند می باشد. مخاطبانی که شما به آن ها پیامک ارسال می کنید در حقیقت مشتریان بالقوه شما می باشند! شما کافی است مشخصات آنها را به لیست مشتریان دائمی خود اضافه کنید و با لحن صمیمی تری به آن دسته پیامک تجاری ارسال کنید.

علایق مشتریان و سلیقه آن ها اهمیت دارد

ممکن است خدماتی که شما از محصولاتتان ارائه می دهید بسیار متنوع باشد. بنابراین منطق حکم می کنید که در این مورد از مشتریان خود نظرسنجی کنید و علایق و سلایق آنها را بسنجید. به عنوان مثال اگر میخواهید لوازم اسکی خود را حراج کنید، پیامک خود را را به دوستداران ورزش های زمستانی ارسال کنید که قبلا مشتری شما بوده اند.

مشتریان مخصوص خودتان را لیست کنید

آن دسته از مشتریان تان که قبلا از شما خرید کرده اند و جزء مشتریان دائمی شما هستند، اولویت و اهمیت ویژه ای دارند. شما باید بیشترین توجه خود را روی آنها داشته باشید. به عنوان مثال پیشنهاد های ویژه تان را برای آنها بفرستید و آنها را از خدمات و محصولات جدید خود آگاه سازید.

الگوی مناسبی برای ارسال پیامک در نظر بگیرید

اگر ارسال پیامکتان از یک الگوی منظم تبعیت نمی کند،هر چه سریعتر یک الگوی خوب برای ارسال پیامک پیدا کنید. بدین گونه بازدهی تبلیغات خود را نیز افزایش می دهید. اگر ارسال هدفمندی در برنامه بازاریابی خود داشته باشید، علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، باعث ایجاد مزاحمت برای مخاطبان نیز نمی شوید. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که در یک زمان مشخص بدرد می خورد (حراج لوازم اسکی که فقط در زمستان فیدبک بالایی دارد)، در زمان های دیگر اقدام به ارسال پیامک نکنید زیرا جذابیتی برای مشتریان تان نخواهد داشت.

دسته بندی مشخصات مشتریان

شناسایی اطلاعات و ویژگی های مشتریان می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت بازاریابی شما داشته باشد! به عنوان مثال: سن، تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، محل سکونت و … میتوانند برای شما یک دسته بندی فوق العاده را ترتیب دهند.

نتیجه گیری

واقعا ارسال پیامک هدفمند چه مییییییکند! شما با یک دسته بندی مناسب از مشتریان تان به راحتی می توانید افزایش فروش کنید و خواهید دید که بازاریابان پیامکی که تا به حال موفق نبوده اند چه نکاتی را باید رعایت می کرده اند که نکرده اند و اغلب کسب و کارشان با شکست مواجه شده است. به مشتریان خود و به خواسته ها و علایق آنها احترام بگذارید، اینگونه مشتریان تان نیز احساس مهم بودن خواهند کرد و شما لبخند رضایت را بر لبان آنها می نشانید!

امیدوارم امروز از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید 😉

4.9/5 - (7 امتیاز)
Previous Post Previous Post
Newer Post Newer Post

Leave a comment